השוואה בין מערכות מס ירושה: ישראל והעולם

עם הליווי שלנו, הכל אפשרי! אל תתפשרו על מחיר נמוך על חשבון האיכות!

מס ירושה הוא היבט מכריע של תכנון עיזבון והעברת עושר מדור לדור. הבנת הניואנסים של מערכות מס ירושה, הן בישראל והן בעולם, חיונית לקבלת החלטות מושכלת. מאמר זה נועד לספק ניתוח מקיף של מס ירושה במדינת ישראל, תוך השוואתו למדינות שונות בעולם.

 

האם מס ירושה נהוג במדינת ישראל ובאילו תנאים?

מס ירושה בישראל עבר שינויים משמעותיים לאורך השנים. בעבר הייתה בישראל מערכת מס ירושה שהטילה מס על העברת נכסים מנפטר למוטביהם. עם זאת, מדינת ישראל ביטלה את מס הירושה בשנת 1981, ובכך הפכה אותו לחריג מבין מדינות רבות שעדיין מטילות מס כזה.

נכון לשנת 2023, לא מוטל מס ירושה ישיר על העברת נכסים בישראל. עם זאת, נסיבות מסוימות עדיין עשויות להוביל להטלת מיסים על נכסים בירושה. לדוגמה, אם תושב ישראל יורש עיזבון ממדינה אחרת, הוא עשוי להיות כפוף לחוקי מס הירושה של אותה מדינה. בנוסף, אם תושב חוץ יורש עיזבון ישראלי, הוא עשוי להיות חייב במס במדינת מולדתו.

יתר על כן, למרות שאין מס ירושה ישיר בישראל, מסים אחרים עשויים לחול על נכסים בירושה. לדוגמה, אם נמכר נכס בירושה, ניתן להטיל מס רווחי הון על הרווח שנוצר מהמכירה. באופן דומה, הכנסות משכירות הנובעות מנכס בירושה עשויות להיות חייבות במס הכנסה.

 

מה ההבדל בין שיעורי מס ירושה בישראל לעומת העולם?

שיעורי מס הירושה משתנים באופן משמעותי בין מדינות, כאשר בחלק מהמדינות מוטלות שיעורי מס גבוהים ובאחרות יש משטרי מס מקלים יותר או שאין מס ירושה כלל. להלן השוואת שיעורי מס ירושה בישראל ובמדינות נבחרות בעולם:

  1. אירופה: במדינות אירופה יש בדרך כלל מערכות מס ירושה, עם שיעורים משתנים בהתאם למערכת היחסים בין נפטר למוטב. לדוגמה, בבריטניה, מס ירושה חייב בשיעור של 40% על שווי של עיזבון מעל סף מסוים. בגרמניה, שיעורי מס הירושה נעים בין 7% ל -50%, בהתאם למערכת היחסים ושווי הנכסים בירושה.
  2. צפון אמריקה: בארה"ב, מס עיזבון הפדרלי מוטל על העברת נכסים עם המוות, עם שיעור עליון של 40%. עם זאת, קיים סף פטור משמעותי, ומדינות מסוימות מטילות גם מסי ירושה או עיזבון משלהן. בקנדה אין מס ירושה פדרלי, אך חלק מהפרובינציות גובות דמי קיום צוואה בהתבסס על שווי העיזבון.
  3. אסיה-פסיפיק: משטרי מס ירושה באזור אסיה-פסיפיק מגוונים למדי. לדוגמה, ביפן יש מס ירושה עם שיעורים הנעים בין 10% ל -55%, בהתאם לשווי הנכסים והיחסים בין נפטר למוטב. לעומת זאת, אוסטרליה וניו זילנד אינן מטילות מסי ירושה.
  4. אמריקה הלטינית: שיעורי מס ירושה באמריקה הלטינית משתנים גם הם במידה ניכרת. לדוגמה, ברזיל מטילה מס ירושה עם שיעורים הנעים בין 4% ל 8%, בעוד מקסיקו מטילה מס ירושה של 10% עד 35% בהתאם למערכת היחסים ואת שווי הנכסים.
  5. אפריקה: מערכות מס ירושה באפריקה שונות באופן משמעותי בין מדינות. דרום אפריקה, למשל, מטילה חובת עיזבון בשיעור של 20% על שווי עיזבון מעל סף מסוים. לעומת זאת, בחלק ממדינות אפריקה, כמו ניגריה, אין מס ירושה פדרלי, אם כי מדינות בודדות עשויות להטיל מסים משלהן.

לשינויים אלה בשיעורי מס הירושה ברחבי העולם יכולות להיות השלכות משמעותיות על תכנון עיזבון והעברת עושר, מה שהופך אותו חיוני עבור יחידים ומשפחות להבין את מערכות המס במדינותיהם.

 

למי מומלץ לסייע בבדיקת זכאות לפטור ממס ירושה?

לאור מורכבותן של מערכות מס ירושה וההשלכות הכספיות האפשריות, מומלץ מאוד לפנות לסיוע מקצועי כאשר מדובר בנכסים שהועברו בירושה. אנשי מקצוע בתחום המס, כגון רואי חשבון מוסמכים (רואי חשבון) או עורך דין ירושות, יכולים לספק ייעוץ רב ערך לגבי השלכות המס של נכסים בירושה ולסייע בקביעת הזכאות לפטור.

עורכי דין מומלצים גם לאנשים המבקשים הדרכה לגבי אסטרטגיות העברת עושר והמסגרת המשפטית סביב מס ירושה. אנשי מקצוע אלה יכולים לעזור לנסח צוואות, להקים נאמנויות ולייעץ על כלים אחרים לתכנון עיזבון כדי להבטיח העברה יעילה של עושר לדור הבא.

freepik

תוכן עניינים